Taets Art and Event Park Amsterdam
Najaar 2025

A@W Newsletter

Ross Lovegrove: “Dit is misschien wel de meest opwindende fase in de geschiedenis van de mensheid”

11 april 2024

Milieu- en duurzaamheidskwesties beïnvloeden onvermijdelijk de wereld van de architectuur en het design. Processen, technologieën en vooral nieuwe benaderingen van design roepen allemaal vragen op in een steeds veranderende context. Een vraaggesprek met Ross Lovegrove, een leidende figuur op de hedendaagse scene, over wat hij verwacht van de toekomst.

 

Wat betekent de creatieve ervaring voor u? Hoe is het mogelijk om verschillende behoeften en doelstellingen te combineren in het designwerk? En waarom is de relatie tussen natuur en moderne technologie zo belangrijk voor uw onderzoek?


“Hoe dichter we bij de biologische of niet-mechanische principes van evolutie en natuurlijke aanpassing geraken, hoe dichter we bij een symbiose komen met de biosfeer en haar evenwichtige systemen die het leven ondersteunen. Dit is geen oppervlakkige 'stijl' of zelfs maar een manier van uitdrukken, maar eerder een proces van convergentie tussen verschillende disciplines. Het doel is dat het eindresultaat de wetten van de natuur en levende wezens respecteert. Ik geloof dat deze manier van werken kan leiden tot verrassend interessante ontwerpen of architectuur, waarmee we een ongelooflijk mooie leefruimte weten te creëren.”

 


Alpine Capsule, Moritz Graffonara, Alta Badia - Italy, 2010. 

 


Ilabo Shoes, United Nude, 2015.

 

Kunt u schetsen in welke context uw projecten worden uitgevoerd? Welke methodologische benadering gebruikt u om de doelstellingen van het ontwerp te koppelen aan uw visie en ethiek?


“De projecten waaraan ik werk, worden per definitie bepaald door de realiteit, de manier waarop we leven en werken en, voor zover mogelijk, door de uiterste grenzen van het menselijk vernuft, ongeacht hun omvang of de vereiste technologie. Dit betekent ook dat ik het beste moet maken van de tijd waarin we leven, met een zeer open en multidisciplinaire visie. Daarom blijf ik zo goed mogelijk op de hoogte van alle vormen van technologische en materiële innovatie. Als ik terugblik op mijn eerdere ervaringen op het gebied van design is het alsof ik altijd het onbekende en wat na dit leven komt heb gevolgd. En nu we misschien wel de meest opwindende fase in de geschiedenis van de mensheid ingaan, geloof ik meer dan ooit dat de manier waarop we ontwerpen, produceren en innoveren een nog gedurfdere stap in de toekomst moet zetten. Bijna alles wat we vandaag ontwerpen en produceren moet gericht zijn op het vervangen van een soms onlogisch verleden, of op zijn minst ons bewustzijn wakker schudden voor een radicaal andere en ecologisch geïntegreerde toekomst.”

 


Go Chair, Bernhardt Design, 1998-2001.

 

In uw projecten vestigde u altijd de aandacht op de rol van design en de bijdrage die het levert aan een beter leven voor de menselijke gemeenschap als geheel. U benadrukte ook de centrale rol van het individu bij het definiëren van een relatie met de natuur. De huidige tijd lijkt te bevestigen wat u tijdens decennia van onderzoek bestudeerde en benadrukte. Wat zou u zeggen tegen de jongere generatie architecten en ontwerpers die geïnteresseerd zijn in de relevante kwesties van het milieu, het natuurbehoud en de technologische innovatie?


“Dank u voor uw erkenning van mijn werk. Het is heel waardevol voor mij. In mijn TED Talks had ik het altijd over het belang van instinct en bewustzijn. En ik had het ook over 'kennis', maar niet weten, alsof het verstand en de zintuigen slechts een 'portaal' zijn naar een dieper begrip van waarom iets zou kunnen of moeten bestaan. Ik denk dat Steve Jobs ons in dit opzicht een les heeft geleerd. Het is alsof er een zesde zintuig is dat mensen kan helpen om door schijnbaar onoverkomelijke barrières van begrip heen te breken. Het is een heel directe, spontane en vrije manier van denken. Al op jonge leeftijd ontdekte ik dat als ik rustig was en de natuur om me heen observeerde, ik mijn horizon kon verbreden en kon speculeren over materialen en levensvormen die ongelooflijk moeilijk te begrijpen en zo abstract waren.”

 


SuperBiomorphic Yacht, 2023.

 

“In mijn seminarie ‘Genesis’, dat ik tien jaar geleden hield tijdens TED Global in Oxford, beschreef ik de noodzaak om een welbepaald algoritme te ontwikkelen. Dat moet in staat zijn om alle bekende gegevens over een bepaald product, bijvoorbeeld een camera, en alle optische beeldverwerkingsapparaten te verzamelen en deze vervolgens te classificeren om tot een zo intelligent mogelijke, geoptimaliseerde oplossing te komen. Bij het voorstellen van dit principe voor ontwerp, vrij van menselijke eigenaardigheden, vond ik het essentieel om nieuwe basisregels op te stellen die rekening houden met het milieu, de ecologie, de ideologie, de biosfeer, de logistiek, de materiaalbronnen, het energieverbruik, enzovoort. Er moet een kern zijn van een definitieve oplossing voor alles, van de auto tot de smartphone. Pas als deze is geïdentificeerd kan biodiversiteit worden toegepast, net zoals de Darwinistische principes van diversiteit kunnen worden toegepast zonder de schoonheid van de oorspronkelijke evolutionaire soort te verzwakken.”

 


DNA Staircase, 2001-2005.

 


Solar Tree, Artemide, 2008.

 

“Vandaag ben ik helemaal ondergedompeld in het veld van generatieve kunstmatige intelligentie en gebruik ik mijn principes, mijn archieven en mijn 'traject'. Voor zover ik het kan zien, is er op dit moment een soort natuurlijke 'kwantumuitbreiding' van onze verbeelding. En het is zichzelf organisch, morfologisch, biologisch, maar ook emotioneel aan het herdefiniëren. Dit is een proces dat ons, naar mijn mening, fundamenteel naar een nieuw 'Holoceen' zal leiden, waarin menselijke intelligentie en kunstmatige intelligentie zich zullen vermengen. Er wordt een nieuwe beschaving gebouwd op het nieuwe.”

 

Wie is Ross Lovegrove?

 

Ross Lovegrove werd geboren in 1958 en studeerde in 1980 af aan de Manchester Polytechnic met een Bachelor of Arts in Industrial Design. Hij begon te werken voor Frog en was betrokken bij technologieprojecten voor bedrijven als Sony en Apple, na het behalen van een MA in Design aan het Royal College of Art in Londen in 1983. Daarna ging hij als consultant aan de slag bij Knoll International in Parijs, waar hij het zeer succesvolle Alessandri bureausysteem ontwikkelde.

 

In 1984 werd hij uitgenodigd voor het Atelier de Nîmes met Jean Nouvel en Philippe Starck, waar hij als consultant werkte voor onder andere Cacharel, Louis Vuitton, Hermès en Du Pont.

 


Ross Lovegrove.

 

In 1986 keerde hij terug naar Londen en werkte hij aan projecten voor Airbus Industries, Kartell, Cappellini, Moroso, Luceplan, Driade, Peugeot, Apple, Issey Miyake, Vitra, Motorola, Biomega, LVMH, Narciso Rodriguez, Yamagiwa, Tag Heuer, Swarovski, Herman Miller, Artemide, Renault, Japan Airlines, Toyo Ito Architects, Kenzo, Valextra, GH Mumm, LG, F1, Mameha Skin, Samsung en KEF.

 

Hij ontving talrijke internationale prijzen en veel van zijn ontwerpen zijn opgenomen in de permanente collecties van het Museum of Modern Art en het Guggenheim Museum in New York, het Centre Pompidou in Parijs, het Vitra Design Museum in Bazel, de Neue Sammlung in München en het Design Museum in Londen.

 

Dit artikel is een door Jan Hoffman bewerkte vertaling van een artikel geschreven door Enrico Leonardo Fagone


Alle beelden © Ross Lovegrove

Ross Lovegrove: “Dit is misschien wel de meest opwindende fase in de geschiedenis van de mensheid”
Terug naar overzicht

A@W Newsletter

Blijf op de hoogte door u op onze maandelijkse newsletter te abonneren!

>> Abonneren

Geïnteresseerd in visibiliteit in onze newsletter?

>> Klik hier!

Design & Plan

Mediapartner

Profiles of Architects

Met de ondersteuning van